Met behulp van een naamsbekendheidonderzoek wordt de huidige bekendheid van jouw bedrijf en de aangeboden producten en diensten in kaart gebracht. Ook concurrenten worden geanalyseerd om de positie van het bedrijf in de markt beter zichtbaar te krijgen. Door regelmatig een naamsbekendheidonderzoek uit te voeren krijg je inzicht in de effectiviteit van marketingcampagnes.
Imago-onderzoek
Tijdens het uitvoeren van een naamsbekendheidonderzoek kunnen er ook vragen omtrent het imago worden gesteld. Een imago-onderzoek laat zien hoe de doelgroep over jouw bedrijf, producten en/of diensten denkt. De rol van het imago is essentieel in de oriëntatie- en beslissingsfase van potentiële klanten. Als de doelgroep bekend is met jouw bedrijf, wil dat nog niet zeggen dat men producten of diensten gaat afnemen. Het imago van een bedrijf kan hierbij van invloed zijn. Het is dus waardevol om te weten hoe de doelgroep over het bedrijf denkt en deze beoordeelt. Met de uitkomsten van het onderzoek kan het imago worden verbeterd.
Telefonisch onderzoek
De manier waarop het onderzoek wordt uitgevoerd, is per bedrijf verschillend. Het imago en de naamsbekendheid van een bedrijf zijn het best telefonisch te onderzoeken, omdat telefonisch onderzoek de mogelijkheid biedt om door te vragen. Hierdoor krijg je net dat extra beetje informatie dat je nodig hebt. Prosu Databased Marketing stelt samen met de klant een vragenlijst op zodat daarna telefonisch contact opgenomen kan worden door de medewerkers uit ons eigen contactcenter. De doelgroep kan worden geselecteerd uit onze agrarische database. Vervolgens leveren wij een rapportage met resultaten en een advies waarmee jouw bedrijf verder kan.
Vervolgonderzoek om effectiviteit van acties te meten
Bedrijven die een onderzoek uitgevoerd hebben, zijn onder andere: Yara Benelux, Kverneland, Trouw Nutrition en Eurofins Agro. Na het uitvoeren van een onderzoek hebben zij, waar nodig, de marketing- en communicatieplannen aangepast en daarmee de naamsbekendheid en imago verhoogd. Dit is weer gemeten door het uitvoeren van een vervolgonderzoek. Hierdoor houden deze bedrijven continu een vinger aan de pols in de doelgroep en spelen ze daar op in.
Wil je meer weten over het uitvoeren van een naamsbekendheid- en imago onderzoek? Neem dan contact met ons op!
Prosu Databased Marketing voert -naast naamsbekendheid- en imago onderzoek- nog meer soorten marktonderzoeken uit, zoals het NPS-onderzoek. Klik hier voor meer informatie over de verschillende onderzoeken.
Bekijk ook onze pakketten voor het het laten uitvoeren van een NPS-onderzoek en kom erachter hoe de klant over jouw bedrijf denkt.