Klanttevredenheid is niet alleen belangrijk voor het behouden van uw huidige klanten. Het is ook essentieel voor het aantrekken van nieuwe klanten. Maar hoe komt u erachter hoe tevreden uw klanten zijn en waar er kansen liggen om verbeteringen door te voeren. Hier kan een Net Promoter Score (NPS) onderzoek bij helpen. De NPS is een krachtige en veelgebruikte manier om klanttevredenheid en loyaliteit te kunnen meten. Prosu kan u hierbij ondersteunen met het uitvoeren van gedetailleerde NPS-onderzoeken, zodat u concrete inzichten krijgt om uw dienstverlening te verbeteren.
De Net Promoter Score
De NPS-methode draait om één vraag: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat u op dit moment Bedrijf X zult aanbevelen aan een goede vriend of collega ondernemer? Deze eenvoudige maar effectieve vraag helpt organisaties beter te begrijpen wat de klanten echt denken. Vervolgens kunnen vervolgvragen helpen om ook om inzichten te geven om een betere klantervaring te kunnen bieden. De klanten beantwoorden deze vraag door middel van een cijfer tussen de 1 en 10. Op basis van deze cijfers worden uw klanten die hebben meegewerkt ingedeeld in Detractors, Passives en Promoters.
![](https://prosudatabasedmarketing.nl/content/uploads/Net-Promoter-Score-NPS-Prosu-.png)
De Net Promoter Score wordt berekend met de formule: “NPS = %Promoters – %Detractors“. Door het percentage Promoters te verminderen met het percentage Detractors komt er uitkomst tussen de -100 en de +100. Hoe hoger de score hoe positiever de klanten zijn.
NPS Score op verschillende niveaus
De Net Promoter Score biedt waardevolle inzichten in klanttevredenheid en loyaliteit. Onderzoek kan breed worden ingezet of specifiek worden afgestemd. Als u bijvoorbeeld de klanttevredenheid binnen een bepaalde sector, regio, of bij een specifieke adviseur wilt evalueren, kies dan voor een verdiepende NPS-aanpak. Hierbij worden klanten ingedeeld op basis van relevante kenmerken, waardoor u gedetailleerdere en gerichtere inzichten op die kenmerken krijgt.
Klantrelaties verbeteren met de NPS
Het is goed om inzicht te krijgen in wat klanten op een bepaald moment over uw bedrijf denken. Daarbij is het nog waardevoller om te weten waar de verbeterpunten liggen. Door periodiek een NPS-onderzoek uit te voeren, kunt u veranderingen in klanttevredenheid over tijd volgen en beoordelen of eerdere verbeteracties effect hebben gehad. Met de waardevolle feedback die klanten in een NPS-onderzoek geven, kunt u gerichte verbeteringen doorvoeren. Deze inzichten bieden concrete mogelijkheden om uw dienstverlening te optimaliseren, vooral wanneer veel respondenten dezelfde aandachtspunten benoemen. Zo maakt u van klantfeedback een strategisch hulpmiddel voor groei en succes en daar kunnen wij u bij helpen.
Start nu een NPS-onderzoek met de hulp van Prosu
Wij bieden een aantal pakketten aan voor NPS-onderzoek om u genoeg inzicht te kunnen geven in klanttevredenheid en loyaliteit.
Basispakket
Premiumpakket
Platinumpakket
• 75 geïnterviewde klanten
• Standaard NPS-vragen
• Adviesrapport met inzichten voor verbeteringen
• Dataset met resultaten, inclusief niet meegewerkte relaties
• 100 geïnterviewde klanten
• Standaard NPS-vragen + een extra verdiepende vraag
• Adviesrapport met inzichten voor verbeteringen
• Dataset met resultaten, inclusief niet meegewerkte relaties
• 125 geïnterviewde klanten + onderscheid in bijvoorbeeld doelgroep / regio
• Standaard NPS-vragen + twee extra verdiepende vragen
• Adviesrapport met inzichten voor verbeteringen
• Dataset met resultaten, inclusief niet meegewerkte relaties
€1050,-
€1.400,-
€1.650,-
Heeft u vragen over het uitvoeren van een NPS-onderzoek neem contact op met onze experts. Zij staan klaar om u te helpen!