Oktober staat voor de deur, de tijd waarin menig marketeer zich druk bezig houdt met het opstellen van een marketingplan. Een marketingplan is de basis van hoe jij gaat inspelen op de behoeften van je (potentiële) klanten. Een strategisch marketingplan wordt geschreven voor een langere termijn en is gericht op het realiseren van doelen. Prosu Databased Marketing heeft al veel verschillende bedrijven geholpen bij het realiseren van deze doelen.
Marktonderzoek – imago & klanttevredenheid
Om de juiste marketingstrategie toe te kunnen passen, is het erg waardevol om te weten hoe jouw merk of bedrijf in de markt staat. Dit was ook de opvatting van Cargill, een handelsorganisatie en producent van voedselingrediënten en het verwerken, verspreiden en verhandelen van landbouwproducten. Zij waren erg benieuwd naar de bekendheid en het imago van een van hun merken. Prosu beschikt over een professioneel call center, hier heeft Prosu een telefonisch imago en klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Met een belscript wat ruimte bood voor verdiepingsvragen kwamen er gedetailleerde inzichten naar boven. Deze inzichten stelde Cargill in staat om hun merk te verbeteren en hun marketinguitingen nog beter te laten aansluiten op de wensen van hun klanten.
Data – E-mailcampagne
Na het bepalen van een marketingstrategie is de grootste uitdaging het bereiken van de doelgroep. Nufarm besloot dat deze uitdaging geschikt was voor Prosu. Nufarm is een organisatie die de markt van de Benelux bedient op het gebied van gewasbeschermingsmiddelen. Nufarm heeft een zeer divers productportfolio en richt zich daarom op verschillende doelgroepen. Om telers te bereiken, stuurt Nufarm het hele jaar door gesegmenteerde e-mailings. Voor ieder teeltsoort een andere mailing. De Nationale Agrarische Database van Prosu beschikt over een brede selectie variabelen. Hiernaast wordt de database altijd up-to-date gehouden. Dit betekent dat Nufarm het gehele jaar rond met een actueel klantenbestand gesegmenteerde e-mailings kan sturen naar klanten en prospects. Nufarm heeft het versturen van mailings uitbesteed aan Prosu Databased Marketing. Het is echter ook mogelijk om een databestand aan te schaffen, dat vervolgens door de koper zelf ingezet mag worden.
E-mailing – Leadgeneratie
Farmel verzorgt de volledige melkvoorziening voor diverse fabrieken. Sinds 2009 haalt Farmel de melk op bij Belgische melkveehouders. De groei van de vaste klanten van Farmel betekende ook dat de melkafname moest vergroten. Hier kwam Prosu Databased Marketing in beeld. Wij hebben samen met Farmel gekeken hoe wij deze doelstelling zo effectief mogelijk konden verwezenlijken.
Om Farmel breder te introduceren bij de Belgische melkveehouders is er gekozen voor een e-mailcampagne gevolgd door een belcampagne. De e-mailing werd door ruim 61% geopend waarna 11% doorklikte. Na een zorgvuldige analyse van de openers en klikkers zijn de beste leads gebeld door ons call center. Hier gaf 8% van de gebelde melkveehouders aan dat zij informatie over Farmel wilde ontvangen. 11% was zo geïnteresseerd dat zij een afspraak met Farmel hebben ingepland.
Meer weten?
Prosu Databased Marketing beschikt over veel data van de agrarische sector waar bedrijven van kunnen profiteren. Ben je benieuwd naar deze mogelijkheden of heb je zelf gegevens nodig? Neem dan contact op met Edward.Rook@prosu.nl of per telefoon via 06 82737739.