Probleemomschrijving
Door middel van een uitgebreid netwerk in Nederland, België en andere landen binnen de Europese Unie, vertrouwen diverse zuivelverwerkers met lange termijnovereenkomsten volledig op de melkaanvoer van Farmel. De klanten van Farmel groeien snel. Daarom is Farmel op zoek naar weidemelk om één van haar vaste afnemers in België te voorzien.

De oplossing van Prosu
Om Farmel breder bij de melkveehouders in België te introduceren en te wijzen op de mogelijkheden om hun weidemelk aan hen te leveren, is er gekozen voor een e-mailcampagne gevolgd door een belcampagne. Als doelgroep zijn de melkveehouders uit de regio van zuivelverwerkers in België geselecteerd. Deze melkveehouders zijn middels een e-mailing over Farmel en haar diensten bereikt.
De campagne werd telefonisch opgevolgd met behulp van het callcenter van Prosu. Tijdens de telefoongesprekken worden de melkveehouders onder andere gevraagd of zij eventueel belangstelling hebben om hun melk aan Farmel te leveren. Wanneer er een interesse is in de mogelijkheden bij Farmel wordt er een afspraak gemaakt. Hierdoor staat Farmel met een voet over de drempel en is de eerste acquisitie gemaakt.
Resultaat voor Farmel
De e-mailing werd door ruim 61% van de doelgroep geopend. Daarnaast leverde de mailing een click through rate (CTR, aantal unieke klikkers t.o.v. aantal ontvangers) van 11% op. Na een analyse van de klikkers & openers zijn de meest interessante leads door Prosu uit naam van Farmel telefonisch benaderd.
Als resultaat gaf 11% van de telefonisch benaderde melkveehouders aan interesse te hebben in de diensten van Farmel en stond open voor een afspraak. Daarbij gaf 8% van de melkveehouders aan graag meer informatie over Farmel te willen ontvangen. Een mooie mix van marketing & sales qualified leads.


Laura Keijzer, Marketing Manager bij Farmel B.V.
“De samenwerking met Prosu was prettig. We wilde snel beginnen met deze campagne en dat was geen enkel probleem. Binnen een week na aanlevering van de content draaide de campagne en waren de eerste veehouders al gebeld. Daarnaast was het fijn dat we constant op de hoogte werden gebracht van de resultaten en konden bijsturen waar nodig.”
Over Farmel
Farmel verzorgd de volledige melkvoorziening voor diverse fabrieken. Sinds 2009 haalt Farmel de melk op bij Belgische melkveehouders. Deze melkafname willen we vergroten vanwege groei bij klanten waar we al jarenlang een relatie mee hebben. In de toekomst willen we dit verder uitbreiden in o.a. België, Duitsland en Frankrijk.
Naast rauwe melk levert Farmel zuivelproducten zoals room, boter, melkpoeder en magere melk- en weiconcentraat. Doordat we diverse zuivelproducten leveren, verspreiden we het risico in de fluctuerende markt. Hierdoor en door het aangaan van langdurige contracten met afnemers kan Farmel een stabiele melkprijs bieden.