We leven in een tijdperk van big data, data is een onschatbare marketingbron. Er wordt een ongekende hoeveelheid aan gegevens verzameld voor campagnes, verkoopprognoses en klantbehoud.
Data wordt vaak gezien als creativiteitskiller en een belemmering voor creatieve vrijheid vanwege het numerieke en logische karakter. Maar wat als creativiteit en data gecombineerd worden? Marketeers die creativiteit en data met succes integreren zorgen ervoor dat merken twee keer zo snel groeien als degenen die dat niet doen.
Vaak werken de creatieve ontwerpers en data-analisten in verschillende teams en afdelingen waardoor de kloof tussen deze twee aspecten nog groter wordt. In werkelijkheid zouden data en creativiteit veel beter op elkaar moeten inspelen. Data kan je helpen creatiever te zijn door inzichten te bieden die inspireren tot nieuwe campagnes en kansen. Het geeft een beter inzicht in de wensen en behoeften van jouw klant, wat weer richting kan geven aan frisse creatieve ideeën.
Bij marketing draait alles om het opbouwen van langdurige klantrelaties. Creativiteit speelt hierbij een grote rol, de aandacht van de klant wordt getrokken en vastgehouden om een indruk achter te laten. Het is echter van belang om deze activiteiten te sturen met het gebruik van data, op deze manier wordt uw marketingcampagne een stuk effectiever. Door de toenemende concurrentie en hogere klantverwachtingen is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de wensen van de klant en uw merk te differentiëren. Prosu helpt jou hierbij!

Hoe kan het integreren van data en creativiteit bijdragen aan uw bedrijf?
1. Behandel data en creativiteit als gelijken, maar met gedefinieerde rollen
Het is belangrijk om te weten welke rol data en creativiteit spelen en wat je van beide kan verwachten. Op deze manier wordt het gemakkelijker om jouw merk te laten groeien en succesvolle campagnes te lanceren. Een voorbeeld hiervoor is een nieuwe marketingcampagne, dat door het creatieve aspect wordt vormgegeven. Met behulp van data weet je naar wie, wat en op welk moment je de campagne het best kunt uitsturen.
2. Zie data als een creatief kompas
Zelfs met de juiste inzichten zul je zelf keuzes en beslissingen moeten maken. Data zal niet vertellen wat je moet doen en hoe je dat moet doen, maar data kan je wel in de juiste richting sturen. Zo wordt met data inzichtelijk op welke klanten je je moet richten, welke gebieden je moet vermijden of waar je in moet investeren. Data kan je bijvoorbeeld vertellen welke klanten weer snel weggaan na een specifieke marketingcampagne, welke campagnes meer of minder waardevol zijn en hoe uw meest waardevolle klant eruit ziet. De creatieve kant kan hierop inspelen door deze klanten aan te spreken met de meest effectieve campagne. Het is hierbij wel belangrijk dat de gebruikte data van hoge kwaliteit is en de database de juiste en meest actuele gegevens bevat.
3. Gebruik data om creativiteit te maximaliseren
Het implementeren van een data-driven creatieve aanpak vergroot uw creativiteit. De inzichten die je uit de data haalt leiden tot nieuwe ideeën. Creativiteit is de sleutel om uw merk te onderscheiden en uw klanten te inspireren en betrekken.
Prosu’s database-specialist kan jouw bedrijf helpen door het maken van een analyse van jouw database, om te zien waar jouw kansen liggen. Wij helpen u graag met het analyseren van de database, maar hebben ook de marketeers in huis om hier voor u marketingkansen uit te halen.

MEER WETEN OVER DE MOGELIJKHEDEN DIE PROSU TE BIEDEN HEEFT?
Neem dan contact op met onze adviseur voor een vrijblijvend advies. Dit kan via Edward.Rook@prosu.nl of per telefoon via 06 82737739.