Iedereen maakt gebruik van Google. Om ervoor te zorgen dat haar gebruikers optimaal geholpen worden, blijft Google zich continu ontwikkelen. Zo vindt er in 2021 een aantal veranderingen plaats omtrent het algoritme van Google (bron: Frankwatching). Deze ontwikkeling kan ook invloed gaan hebben op uw websites. Google is namelijk een populaire informatiebron voor de agrariërs en hun opvolgers. In dit artikel bespreken wij de belangrijkste wijzigingen.
Alinea’s los geïndexeerd
De meest interessante wijziging waar u met uw SEO direct mee aan de slag kunt, is de losse indexatie van alineas. Google kan in 2021 bij heel specifieke zoekopdrachten de speld in de hooiberg vinden. Hiermee is Google beter in staat om deelonderwerpen per webpagina te onderscheiden. De algoritmes focussen zich minder op het hoofdonderwerp, maar meer op de inhoud.
Geef dus in elke alinea zo concreet mogelijk antwoord op vragen die uw potentiele klanten kunnen hebben over uw product of dienst. Maak van uw tussenkopjes een vraag en beantwoord deze in de alinea. Als we kijken naar de informatieve pagina’s. Maak per onderwerp complete pagina’s. Bekijk welke content u samen kunt voegen in n pagina in plaats van voor elk sub onderwerp een nieuwe pagina te maken.
Geen exacte keywords meer nodig
Google wordt steeds slimmer dankzij de kunstmatige intelligentie en heeft daarom geen gericht zoekwoord nodig om te weten wat u zoekt. Hierdoor worden vooral lange zoekopdrachten (longtail) en de spraak gestuurde zoekopdrachten (voice search) steeds meer naar uw content gestuurd.
Wat te doen? Creëer veel content. Pagina’s met veel content (vooral tekstueel) worden beter gevonden. Wees daarom niet zuinig met bijvoorbeeld synoniemen, omschrijvingen, etc. Uiteraard is het de bedoeling om wel relevant te blijven. Google populair bij de agrariërs en hun opvolgers
Zijn deze ontwikkelingen ook voor u als agrimarketeer iets om in de gaten te houden? Absoluut! Ook bij agrariërs en hun opvolgers is Google een populaire informatiebron. Ruim 67% van de Nederlandse agrariërs geeft aan dat Google de meest waardevolle informatiebron is. Bij de opvolgers gaat het zelfs om 70%.
Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Prosu naar het mediagedrag van de agrariërs. De ongekende populariteit van Google onder agrariërs laat aan de agrimarketeers zien dat zij zich op SEO moeten focussen in hun marketingstrategie.
Herken uw bezoekers uit Google
Doordat u meer gaat investeren in uw SEO bestaat de kans dat u ook meer bezoekers op uw website krijgt. Maar wie zijn deze bezoekers precies? Met de online herkenningstool van Prosu komt u dit te weten. Doordat u weet welke agrarische bedrijven er op uw website zijn geweest, wat en hoe lang er is bekeken, maakt het voor u mogelijk om uw (potentiële) klanten zeer gericht te benaderen.
Mediagedrag Agrariërs 2021
Inmiddels is Prosu volop bezig met het onderzoek naar het mediagedrag van de Nederlandse en Vlaamse agrariërs en hun opvolgers. Welke invloed heeft de coronacrisis op het mediagedrag van agrariërs? Maken ze gebruik van alternatieve kanalen of zijn ze juist meer gebruik gaan maken van bepaalde kanalen?
In het voorjaar van 2021 worden daarom opnieuw webinars en (indien mogelijk) Pro-Meetings gehouden om de resultaten met u te delen. Benieuwd naar de planning en wanneer het voor u mogelijk is om u aan te melden? Houd onze website en de ProsuActueel in de gaten.
Meer weten?
Bent u benieuwd naar de resultaten van het laatste onderzoek naar het mediagedrag van agrariërs in Nederland en Vlaanderen? De rapportages zijn nog altijd beschikbaar. Of wilt u meer weten over de online herkenningstool? Neem contact op met uw contactpersoon van Prosu Databased Marketing via info@prosu.nl of via het telefoonnummer 088 00 66 123.