Probleemomschrijving
Hoe kunnen we zorgen voor een snel maar onderbouwd antwoord op vragen omtrent de dienstverlening? Deze vraag stelde Erikjan van Huet-Lindeman van Eurofins Agro aan Prosu Databased Marketing. Een van de randvoorwaarden was dat de resultaten snel beschikbaar moeten zijn én dat de respondenten kritisch mee willen denken over Eurofins Agro.
De oplossing van Prosu
Het opzetten van een klantpanel bleek de sleutel tot succes. Voor het opzetten van het klantpanel is een kleine maand uitgetrokken. Op een oproep via de e-mail reageren al een aantal klanten spontaan enthousiast dat zij graag wilden deelnemen aan het klantpanel. Vervolgens zijn nog enkele klanten telefonisch benaderd, om het 750-koppige klantpanel compleet te maken. Deze worden nu regelmatig benaderd voor diverse onderzoeken. Er worden online enquêtes afgenomen, maar er wordt ook van respondenten gevraagd om deel te nemen aan groepsdiscussies en interviews.
Resultaat voor Eurofins Agro
De responscijfers op onderzoeken binnen het klantpanel zijn maar liefst 3x zo hoog als bij vergelijkbare onderzoeken uit een random steekproef. Dit zorgt ervoor dat Eurofins Agro snel aan de slag kan met de resultaten van het onderzoek.
De verhoogde respons wordt verklaard doordat de respondenten uit het klantpanel zich meer betrokken voelen bij Eurofins Agro. Zij nemen immers vrijwillig deel aan het klantpanel. Tevens sparen zij met hun deelname voor korting op de dienstverlening van Eurofins Agro.
Erikjan van Huet Lindeman, Manager Marketing & Communication bij Eurofins Agro
“Door het opzetten van het klantpanel is er altijd een snelle schakeling in het opzetten en uitvoeren van onderzoeken mogelijk. Dit maakt dat ik snel antwoord krijg op mijn vraagstukken”
Over Eurofins Agro
Eurofins Agro is informatieleverancier en kennispartner voor de akker- en tuinbouw, melkveehouderij en glastuinbouwsector. Eurofins Agro helpt belangrijke gegevens te verzamelen en de juiste verbanden te leggen, zodat klanten inzicht krijgen in bodem- en gewasgezondheid, bemesting, voederwaarde en voedselveiligheid. Door monsternames, innovatieve analyses en heldere adviezen op maat kan de agrariër het productieproces op zijn bedrijf bijsturen. Zo krijgt het vee en gewas exact dat wat ze echt nodig hebben. De agrariër is verzekerd van een zo hoog mogelijke opbrengst en kwaliteit, tegen zo laag mogelijk kosten.