Door de Corona pandemie zijn allerlei traditionele en veelal fysieke dagelijkse bezigheden, van events, scholing tot aan dagelijkse boodschappen doen in snel tempo veranderd. Ook het marketing en media landschap is in deze periode drastisch veranderd, en daarmee ook de bijbehorende marketingstrategieën. Hoe speel je hierop in? Voor onze lezers zetten we de vijf belangrijkste marketingtrends voor 2022 op een rij.
1. Er is content overload: zorg dus dat je opvalt met je boodschap
Een gemiddelde Nederlander ziet dagelijks 5.000 commerciële boodschappen per dag en dat worden er steeds meer. Denk maar eens na hoeveel boodschappen je al tot je neemt terwijl je op de bank tv kijkt met je telefoon in je hand. De social media walls staan vol met merken en advertenties. Belangrijk is dus om te zorgen dat je opvalt met je boodschap door op zoek te gaan naar unieke content. Dit klinkt als een open deur, maar hoe doe je dit?

2. Zorg voor gepersonaliseerde content op het juiste moment en op de juiste plek
Gepersonaliseerde content kan leiden tot 5% meer koopintentie dan een reguliere, standaard advertentie. Content personaliseren kan op basis van sector, locatie, zoekgedrag, aankoopgedrag en demografie. Aan de ene kant zorgt het personaliseren van advertenties voor een hoger ‘ik word gevolgd’ gevoel bij de lezer, maar de relevantie van de advertentie stijgt ook. Dit leidt uiteindelijk tot betere resultaten in campagnes.
3. Klikratio’s van e-mails worden steeds belangrijker
Om de privacy van de gebruiker te beschermen gaat Apple en Gmail jouw e-mail alvast openen ter controle. De openingsratio’s zeggen dus steeds minder over het succes van jouw e-mailing, maar klikratio’s des te meer. Het wordt van groot belang hier in 2022 op te gaan sturen, door jouw doelgroep te verleiden om door te klikken.

4. Video marketing moet een centrale plek krijgen in de marketingplannen van 2022
In de oriëntatiefase van klanten wordt het bekijken van video’s steeds belangrijker. Maar liefst 70% zegt video’s te bekijken alvorens ze daadwerkelijk een product overwegen te kopen. In de marketingplannen van 2022 is video niet meer weg te denken. Dit kan door een bedrijf of product video, maar dit kan ook via een op maat gemaakte animatie.
5. Bouw je eigen database op met interesses van klanten
Het overbrengen van goede content bij de juiste doelgroep en op het juiste tijdstip kan alleen mits je een goede eigen database hebt vastgelegd . Zeker nu third-party cookies verdwijnen kun je bijvoorbeeld in Facebook Ads niet meer retargetten op basis van interesses van de gebruiker. Het is daarom belangrijk dat je zelf data gaat opbouwen welke je kan benutten in het bereiken van je doelgroep.
Meedenken
Het jaar 2022 staat op het punt van beginnen! Een nieuw jaar biedt nieuwe mogelijkheden. Hoe speelt u in op de bovengenoemde trends? De specialisten van de Prosu Groep denken graag met u mee. Wij kunnen u bijvoorbeeld helpen met het in kaart brengen van het creëren van unieke content die opvalt, het bereiken van uw specifieke doelgroep of het updaten van de database waardoor persoonlijke communicatie mogelijk wordt.
Interesse?
Neem dan voor:
- – Het creëren van unieke content contact op met Jörgen Korthagen via jkorthagen@mixcom.nl of 06 526 357 32
- – Het bereiken van uw specifieke doelgroep contact op met Lisanne Andeweg via lisanne.andeweg@prosu.nl of 06 514 307 80
- – Het updaten van uw database contact op met Bas Zoetebier via bas.zoetebier@prosu.nl of 06 101 644 76