Om een inkijkje te geven in onze Nationale Agrarische Database heeft Prosu onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van zonnepanelen bij agrariërs. Er is vanaf juni 2022 bij ruim 2.800 agrarische bedrijven gevraagd of zij in het bezit zijn van zonnepanelen en of deze aanwezig zijn op het dak of op de grond. Bijna de helft van de ondervraagden geeft aan dat er zonnepanelen op het bedrijf aanwezig zijn.

Kalvermesterij het vaakst zonnepanelen op het dak
De meeste zonnepanelen liggen op het dak, 46% van de ondervraagden geeft aan zonnepanelen op het dak te hebben. De kalvermesterij (61%) en de pluimveehouderij (57%) scoren het hoogst op de aanwezigheid van zonnepanelen. Het plaatsen van zonnepanelen op de grond is nog niet erg populair onder de agrariërs.
Weinig zonnepanelen op landbouwgrond
Er zijn zeer weinig agrariërs die aangeven zonnepanelen op de grond te hebben liggen. Zo’n 1-2% procent van de ondervraagde bedrijven heeft zonnepanelen op hun grond liggen.
Minste zonnepanelen bij paardenhouders en glastuinders
Opvallend is het lage percentage zonnepanelen in de glastuinbouw, 63% van de glastuinders geeft aan nog geen zonnepanelen te hebben. De verwachting is dat vanwege de hoge energieprijzen, het aantal zonnepanelen in deze sector snel gaat stijgen.
Om zonnepanelen aantrekkelijker te maken voor paardenhouders bieden verschillende partijen en brancheorganisaties hulp bij de aanschaf van panelen.

Op zoek naar specifieke informatie over de doelgroep?
Naast data over zonnepanelen zijn er ook nog andere kenmerken die Prosu in kaart heeft. Deze kenmerken kunnen middels een matching jouw eigen bestaande database updaten. Daarnaast kunnen wij ook specifieke data voor een bedrijf verzamelen. Ben jij op zoek naar specifieke data? Neem contact met ons op voor meer informatie.
Het belang van data
Hoe meer jij van de doelgroep weet, hoe beter je deze kan bereiken. Niet alleen contactgegevens maar ook andere informatie is belangrijk, want hier kan een bedrijf op inspelen. Het selecteren van een specifieke doelgroep in combinatie met de juiste boodschap zorgt ervoor dat een campagne succesvol wordt. De agrariër ontvangt hierdoor namelijk alleen relevante en persoonlijke informatie.
Meer weten?
Prosu Databased Marketing beschikt over data van de agrarische sector. Ben je benieuwd naar deze mogelijkheden of heb je zelf gegevens nodig? Bekijk via onze Online Tellingtool hoe groot jouw doelgroep is of neem contact op met onze adviseur Edward.Rook@prosu.nl of per telefoon via 06 82737739.